aneb o věcích hnaných až na pokraj fyzikálních limitů
Našel jsem zajímavý soubor fakt ohledně Top Fuel dragsterů, tak jsem si myslel, že by stálo za to ho rychle přeložit do ČJ a hodit to sem.
- Motor Hemi 500cui používaný v Top Fuel dragsterech má vyšší výkon než první 4 startovní řady vozidel NASCAR dohromady
- Pod plným plynem spotřebovává typický motor dragsteru 42,4 litrů za vteřinu; plně naložený Jumbo jet spotřebovává v podstatě stejné množství ovšem s o 25% nižší produkcí energie
- Sériová Hemi V8 nedokáže podat dostatečný výkon k roztočení masivního kompresoru používaného na dragsterech.
- Během jízdy potom pomocí takového kompresoru proudí skrz sání do motoru 3000 cfm (1.42 m3 za vteřinu) vzduchu. Směs paliva je stlačená téměř do téměř tuhé fáze před zapálením. Válce pracují na hraně "hydrolocku" (zničení zalitím).
- Běžný stechiometrický poměr směsi vzduch-benzín je 14.7:1, u nitrometanu se používá 1.7:1. Při hoření této směsi vzniká teplota až 3900°C
- Plameny vzniknuvší spálením nitrometanu jsou žluté. Bílé plameny, které lze vidět na výstupu z "výfuků" jsou ovšem způsobeny hořením vodíku, který vzniknul rozkladem atmosférické vlhkosti při kontaktu super-žhavých plynů se vzduchem.
- Zdvojené cívky dodávají 44 Ampér každé zapalovací svíčce, což se podobá elektrickému proudu při svařování.
- Očekávaným důsledkem je, že elektrody na svíčkách jsou po jediné jízdě plně spotřebované.
- Zhruba po půlce jízdy už motor nejede na zapálení směsi svíčkou ale samovznícením díky obrovské kompresi a výfukovým ventilům rozžhaveným do běla. Motor lze tehdy vypnout jedině odříznutím toku paliva.Pokud selže zapálení válce ještě na počátku jízdy, nahromadí se nespálený nitrometan ve válci a potom exploduje s dostatečnou silou, aby odtrhl hlavu od motoru případně rozthl blok motoru vejpůl.
- Dragstery dosáhnou 300 mph (480 km/h) ještě předtím než stihnete dočíst tuto větu
- K tomu aby dokázaly překročit 300 mph do 4.5s musí dragstery akcelerovat průměrným zrychlením odpovídající hodnotě 4G. K tomu aby dokázaly už v půlce trati jet 200 mph (322 km/h) musí v době startu dosáhnout zrychlení 8G.
- Motor se otočí zhruba 540krát mezi přechodem signálů na semaforu (cca 0.5s)
- Motory jsou konstruovány tak aby přežily zhruba 900 otáček pod zátěží a to včetně burnoutu.
- Červená oblast otáčkoměru začíná až na 9500RPM
- Každá sranda něco stojí. Řekněme, že všechny nástroje, přístroje a vybavení už máte nakoupené. Lidi to dělají jen pro radost. Nic nevybuchne. I přesto se náklady při závodech vyšplhají zhruba na $1.000 za vteřinu jízdy.
Posted by Honza N.
Friday, February 12, 2016 9:19:00 AM